În preajma sărbătorilor de orice fel, aglomerația scoate în evidență o serie de comportamente sociale. Mie îmi place foarte mult să le observ, să le analizez și apoi să scriu despre ele, chiar dacă unii cititori mi-au reproșat că scriu despre lucruri obișnuite, cunoscute de toată lumea. Le-am sugerat să publice și dânșii, însă până acum, nu s-au încumetat. Astfel de comentarii nu mă descurajează pentru că știu la ce m-am expus și încă mă expun. Semnez tot ce public cu numele meu real, nu mă ascund în spatele vreunui pseudonim. Îmi văd de viață și de preocupările mele, tratând cu politețe pe oricine, indiferent de statutul social sau de situația sa financiară.

Tema aleasă pentru astăzi este amabilitatea și utilitatea ei. Alegerea temei nu este deloc întâmplătoare. Observ că oamenii, atunci când intră într-un magazin, coafor/frizerie, restaurant sau instituție publică, etc. sunt tratați de către angajații respectivei unități, după felul în care arată, uitând că nu este corect să judece după aparențe. Tocmai din acest motiv încerc să prezint câteva aspecte legate de amabilitate și utilitatea ei.

Mai întâi, să clarificăm ce presupune amabilitatea. În forma cea mai pură, ne duce cu gândul la politețe, gentilețe, bunăvoință și respect. Rareori este înnăscută, de obicei ea se învață.
Din punct de vedere social, amabilitatea este un comportament avantajos. Întotdeauna o persoană amabilă este mai plăcută decât o persoană morocănoasă. Un vânzător amabil vinde mai mult, un prestator de servicii amabil, corect și punctual este căutat de toată lumea, un medic comunicativ și amabil este mai faimos decât unul distant și încrezut.
Din punct de vedere psihologic, amabilitatea este o formă subtilă de tandrețe. Persoana tratată cu amabilitate se simte agreată, valorizată, respectată și se comportă ca atare.
Din punct de vedere financiar, amabilitatea este ingredientul minune pentru creștere, dezvoltare și acumulare. Nu degeaba marii comercianți pun atâta accent pe amabilitate… Reamintesc o replică celebră din filmul Pretty woman (Frumușica). “Cât intenționați să cheltuiți astăzi în magazinul meu?” a întrebat patronul unui magazin de lux pe inegalabilul Richard Gere. Încântat de felul în care era tratată iubita sa, milionarul a răspuns, fluturând cardul Business “O sumă scandalos de mare…”
În anumite situații, amabilitatea poate fi o strategie defensivă, de retragere sau de apărare în fața unor violențe. Genul acesta de strategie este utilizată de persoanele expuse violențelor relaționale. Cum? Abordarea cu amabilitate a unei persoane nepoliticoase o poate pune în dificultate, pentru că nu va ști cum să reacționeze. Mai poate funcționa și ca un anestezic care-l blochează efectiv pe cel căreia îi este adresată. Amabilitatea poate neutraliza diverse toxicități comportamentale și tocmai de aceea, oamenii răi și violenți…o detestă.
Pentru a exemplifica cele afirmate, voi relata o întâmplare auzită, nu demult, la jurnalul de seară.

Întâmplarea s-a petrecut într-un restaurant obișnuit din Statele Unite ale Americii. Protagoniști au fost chelnerița Mary și un om fără adăpost care a intrat în restaurant și a făcut o comandă costisitoare. Chelnerița s-a gândit că e o comandă pe care acel client s-ar putea să nu și-o permită, dar l-a tratat cu amabilitate, ca pe oricare alt client. Clientul era murdar și mirosea urât. Enervat de amabilitatea subalternei sale, patronul a avertizat-o că dacă cerșetorul nu plătește, costul consumației neplătite îi va fi reținut din salariu. În timp ce curăța masa, Mary a găsit sub farfurie o bancnotă de 100 de dolari și un bilețel pe care scria “Ești o persoană deosebită, admir respectul pe care-l arăți față de aproapele tău”. Persoana fără adapost era patronul lanțului de cafenele din care facea parte și cafeneaua unde servea Mary. El se deghizase pentru a verifica cum erau tratați clienții de către angajații săi. Mary a fost răsplatită din plin, primind mult mai mult decat acea bancnotă.

Amabilitatea este foarte utilă, însă există limite. A nu se confunda amabilitatea cu slugărnicia. Salutul “Să trăiți că ne trebuiți!” era în mare vogă acum 32 de ani, dar unii îl mai utilizează și astăzi…dând un sens eronat noțiunilor de amabilitate și respect.
Oamenilor le place mult să fie tratați cu amabilitate! Când aceasta este sinceră, se simte. Când nu este sinceră, se va simți mai târziu…în funcție de consecințe.
Mă opresc aici, nu înainte de a vă mulțumi pentru amabilitatea de a mă urmări până la final și vă doresc toate cele bune!

Mihaela-Theodora Popescu – Editor principal
Co-autor a Editiei de colectie: “Intre psihologie si parapsihologie” – click aici