Pasiune din… interes
Dacă în luna decembrie se tot vorbește despre Sărbătoarea Crăciunului, cadouri și preparate tradiționale, în luna februarie a fiecărui an se vorbește și se fac tot felul de pregătiri pentru zilele de Sf. Valentin (14 febr.) și Dragobete (24 febr.). Cu acest prilej, dragostea capătă o importantă aparte, cu manifestări pe măsură, posibil și cu cheltuieli semnificative atunci când unul dintre parteneri consideră că este absolut necesar.
Felul în care se manifestă, diferă de la o persoană la alta, dar și de la o vârstă la alta. Curioasă din fire, mai ales în domeniul manifestărilor emoționale, am analizat și felul în care dragostea se îmbină cu inocența, cu pasiunea, cu înțelepciunea, dar și cu…interesul. Genul acesta de analiză m-a ajutat să redescopăr cât de minunat este adevărul și cât de periculoasă poate fi minciuna, îndeosebi în domeniul afectiv. Unele aspecte m-au bucurat, altele m-au emoționat, altele m-au îngrozit, deși în mai toate situațiile analizate, erau prezente inimioare, tablete de ciocolată, flori, declarații siropoase și alte ornamente specifice acestor două evenimente.
S-ar putea ca acest nou articol să nu fie pe placul multora dintre cititorii mei. Este un risc pe care mi-l asum cu curaj, intenția mea fiind aceea de a lansa un fin avertisment destinat persoanelor vulnerabile.
Metodele de racolare a victimelor iubirii s-au schimbat mult în ultimii ani. Rar se mai utilizează forța fizică, nu mai sunt la modă răpirile și nici fuga în toiul nopții cu iubitul. Cea mai utilizată metodă se numește Loverboy (de la love = iubire, dragoste și boy = băiat) și întotdeauna începe cu o poveste de dragoste, deosebit de ofertantă, atât emoțional cât și financiar. Victimele sunt cucerite cu vorbe frumoase, cadouri, promisiuni mincinoase, dar și cu un comportament de veritabil îndrăgostit. Ele sunt analizate cu mare grijă înainte de a fi selectate. Acești excroci sentimentali nu aleg la întâmplare, cu cât victima este mai vulnerabilă din punct de vedere emoțional, financiar și social cu atât e mai bine pentru ei. Sunt preferate femeile cu resurse financiare modeste (sau fără resurse), fără serviciu, fără studii, cu familie disfuncțională sau cu părinți plecați la muncă în străinătate. Începutul relației începe cu sprijin emoțional și se continuă cu sprijin financiar. La început, se inițiază o relație de prietenie care se transformă în relație de iubire până când se obține un maxim de sentimente din partea victimei, care va fi rapid convinsă că relația amoroasă, în desfășurare, este singura cale de scăpare din acea situație nefericită. I se inoculează ideea că de scăpat se poate scapa numai prin sacrificii. Din momentul în care i se cere să facă sacrificii pentru partener, începe un fals teatru dramatic. Este învățată că poate obține ușor bunăstarea materială folosindu-și corpul din diverse feluri.
Profilul psihologic al unui loverboy este tipic agresorului psihopat, cu o personalitate dizarmonică, obsedat de dorința de a face și de a avea bani foarte mulți. Ceea ce îl caracterizează este lipsa de sentimente, victimele fiind tratate, atunci când dispare vraja iubirii, ca niște sclave sexuale.
Metoda Loverboy este foarte periculoasă și pentru că victimele sunt convinse să-și ascundă plecarea, dar și destinația de cei apropiați. Dacă pleacă cu viza turistică sau cu acte false, femeile sunt incluse, fără probleme, în traficul de persoane. Cum de nu înțeleg că sunt manipulate? Pentru că un loverboy își izolează victima în așa fel încât ajunge să creadă că el este singura persoană în care poate avea încredere.
Ce urmează după ce victimele devin “bun de consum, producător de profit?” Începe declinul lor psihologic, la unele dintre ele declanșându-se și Sindromul Stockholm (victima își iubește agresorul și nu îl părăsește indiferent de abuzurile la care este supusă).
Concluzia că pasiunea cuiva poate fi din interes și nu din dragoste nu este deloc plăcută și nici liniștitoare.
Din păcate, sărbători gen “Sf. Valentin” și “Dragobete” sunt exploatate nu numai de comercianți, dar și de așa –zișii cupidoni cu chip de înger, dar cu manifestări de demoni.
În România este binecunoscută expresia “când dragoste nu e, nimic nu e”. Sper că articolul meu v-a convins că așa este și mai sper că veți avea mai multă grijă cu cine alegeți să vă împărtășiți…iubirea.
Mihaela-Theodora Popescu – Editor principal
Co-autor a Editiei de colectie: “Intre psihologie si parapsihologie” – click aici