Continuam sa publicam in rubrica noastra „Cartile sufletului” o lucrare demna de aceasta titulatura. Este vorba de o aparitie la Editura Triade, intitulata „Teosofia. Introducere in cunoasterea suprasensibila despre lume si menirea omului”, semnata de cunoscutul autor Rudolf Steiner, lucrare ce a fost tradusa de un colectiv format din Constantin Oancea, Ion Ionasiu si Iustin Iustinian (acum se poate gasi la Editra Univers Enciclopedic – aici). Iata mai jos argumentele pentru introducerea acestei carti intre favoritele dvs.
„Stiinta Spiritului” dezvoltata de Rudolf Steiner in lucrarile sale, vine sa raspunda multor intrebari pe care ni le punem. Marile enigme ale vietii au fost – si sunt si astazi – motiv de cercetare spirituala si ar fi gresit sa consideram ca ele sunt accesibile doar celor „chemati” sa parcurga drumul cunoasterii ; ele sunt valoroase in egala masura pentru cei neinitiati, tocmai pentru a inlesni un inceput de drum spre cunoastere. Chiar Rudolf Steiner spunea candva: „De cand exista neamul omenesc a existat intotdeauna si o instructie prin care cei ce aveau astfel de facultati superioare dadeau indrumari celor ce cautau asemenea facultati”. Tocmai o astfel de „instructie” (in sensul de „invatatura”) cautam a face, prin recomandarea de a inscrie „Teosofia” lui Steiner printre cartile dvs. de suflet si prin publicarea fragmentului de mai jos. Dar facem aceasta si ca raspuns la intrebarile cititorilor nostri, dornici sa afle mai multe dintre cele, asa-zis, „oculte”. Astazi, Steiner ne vorbeste despre aura si va invitam la lectura acestui fragment dintr-o alta „Cartea sufletului”.

Rudolf Steiner – Temperamentul in functie de aura

Aura este foarte diferita, in functie de diferitele temperamente si predispozitii sufletesti ale oamenilor; ea difera de asemenea si in functie de gradul de dezvoltare spirituala. Un om care se deda cu totul pornirilor sale animalice are o aura complet diferita de aceea a omului care traieste mult in gandire. Aura unei firi religioase este esential diferita de aura unei naturi absorbite de vietuirile triviale cotidiene. La aceasta se mai adauga faptul ca toate dispozitiile sufletesti schimbatoare, toate inclinatiile, bucuriile si durerile isi gasesc expresia lor in aura. Pentru a ajunge sa patrundem intelesul nuantelor de culoare trebuie sa comparam intre ele aurele diferitelor trairi sufletesti. Sa luam mai intai trairile sufletesti strabatute de afecte puternice. Ele se pot clasifica in doua categorii diferite, in unele prin care sufletul este impins catre aceste afecte mai ales prin firea sa animalica, si trairile care iau o forma mai rafinata, care sunt, ca sa spunem asa, puternic influentate de gandire.

In cazul primei categorii de trairi, aura este strabatuta in anumite parti ale ei mai ales de curenti de culoare bruna si galben-rosiatica de toate nuantele. Iar in cazul trairilor cu afecte mai rafinate, in aceleasi parti ale aurei apar nuante de un galben-rosiatic mai deschis si de verde. Putem observa ca, o data cu dezvoltarea inteligentei, nuantele de verde devin tot mai frecvente. Oamenii foarte destepti, dar care sunt cu totul absorbiti de satisfacerea pornirilor lor animalice, au mult verde in aura lor. Totusi, in acest caz, verdele este mai mult sau mai putin nuantat cu brun sau cu un brun-rosu. Oamenii lipsiti de inteligenta au o mare parte din aura lor strabatuta de curenti de un brun-rosu sau chiar de culoarea rosu-inchis ca sangele. Cu totul alta decat in cazul unor asemenea afecte, este aura dispozitiilor sufletesti linistite, echilibrate si meditativ-ganditoare. Nuantele brune si rosiatice sunt inlocuite cu diferite nuante de verde. Efortul de gandire face ca aura sa aiba o nuanta fundamental de un verde binefacator. Asa arata mai ales aura acelor firi despre care se poate spune ca stiu sa se impace cu orice situatie din viata. Nuantele de culoare albastra apar la starile sufletesti care exprima devotement. Cu cat omul isi pune mai mult Sinea in slujba unei cauze, cu atat mai semnificative devin nuantele de albastru. Si in aceasta privinta intalnim doua feluri de oameni, absolut diferiti. Exista naturi umane care nu sunt obisnuite sa-si dezvolte puterea de gandire, suflete pasive, care nu au altceva de aruncat, ca sa spunem asa, in curentul evenimentelor din lume, decat „firea lor buna”. Aura lor licareste intr-un albastru frumos. Tot astfel arata si aura multor firi religioase, devotate. Sufletele miloase si acelea care duc bucuros o existenta inchinata cu totul operelor de binefacere au o aura asemanatoare. Cand asemenea oameni mai sunt si inteligenti, atunci curentii verzi alterneaza cu altii albastri, sau albastrul ia o nuanta verzuie. Ceea ce deosebeste sufletele active de cele pasive este faptul ca albastrul lor se imbina, din launtru in afara, cu nuante de culoare deschisa. Firile inventive, care au ganduri productive, radiaza oarecum dintr-un punct launtric in afara nuante de culori deschise. Acesta este, in cea mai mare masura, cazul acelor personalitati pe care le numim “intelepte” si mai ales al acelora care sunt bogate in idei rodnice. In general, tot ce are legatura cu activitatea spirituala are mai mult forma de raze care se extind pornind din launtru; pe cand tot ce-si are originea in viata animalica se prezinta sub o forma de nori neregulati care strabat aura. Nuantele aurei difera, dupa cum reprezentarile care izvorasc din activitatea sufletului sunt puse in slujba pornirilor animalice sau in slujba intereselor ideale, obiective. Un cap inventiv, care isi foloseste toate gandurile pentru satisfacerea pasiunilor senzoriale, are in aura nuante de un albastru-rosu inchis; in schimb, acela care isi foloseste gandurile in mod altruist, pentru un interes obiectiv, are in aura sa nuante de culoare de un rosu-albastru deschis. O viata in spirit, unita cu un devotement nobil si cu putere de sacrificiu, arata culori roz-rosii sau violet deschis.

*Citeste si editia de colectie: “Intre psihologie si parapsihologie” – click aici

REDACŢIA ElyStar®