Cine n-a auzit macar o data de Triunghiul Bermudelor? Este o zona geografica in Oceanul Atlantic, situata in largul coastei de Sud-Est a SUA, a carei denumire de “triunghi “ provine de la locatiile Miami, Bermuda si Puerto Rica, cele trei varfuri ale acelui triunghi imaginar, traversat chiar prin mijlocul sau de Gulf Stream (Curentul Golfului), zona numita si Triunghiul Diavolului, pentru pricini despre care vom vorbi mai jos. Sa mai spunem doar ca apele Oceanului Atlantic ating cea mai mare adancime a sa, exact in aceasta zona, numita Triunghiul Bermudelor.

Fapte. Disparitii misterioase

O lunga perioada de timp si pana in zilele noastre, in aceasta zona au avut loc disparitii misterioase, dar si aparitii ciudate ca, lumini neobisnuite, ceata densa, nori cu infatisari nelinistitoare si, mai ales, o puternica activitate electromagnetica. De asemenea, acest triunghi virtual este bantuit de furtuni de mare intensitate si de o activitate meteo schimbatoare cu repeziciune si, bineinteles, influenta acelui Curent al Golfului nu poate fi nici ea neglijata. In aceste conditii au avut loc disparitiile care incita atat curiozitatea stiintifica, dar si pe cea a omului de rand. Vom enumera cateva dintre acestea in ordinea lor cronologica.
1492 – Cristofor Columb este cel care a facut prima mentiune despre aceasta zona, in insemnarile facute in prima sa calatorie. El vorbea despre “lumini ciudate” care apareau aici, dar si despre erori ale busolei corabiei sale.
1872 – la 5 decembrie in acel an, in apele Atlanticului, este descoperita brigantina Celeste Maria, plutind in deriva fara urma de echipaj. Totul la bord era ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, legendele spunand chiar ca s-ar fi gasit farfurii cu mancare calda inca. Dar echipajul lipsea.
1781 – o alta disparitie are loc: este vorba despre nava Marinei continentale – Saratoga, disparuta fara urma in largul coastei Bahamas.
1902 – are loc o alta disparitie (si apoi o reaparitie) inexplicabila: nava Freya a fost data disparuta, dar ea a reaparut, plutind in deriva, dupa cateva zile. Stupoare! Si in acest caz, nici urma de echipaj, fara a se gasi urme de violenta sau alte motive care ar fi putut cauza disparitia echipajului.
1909 – vasul Spray al celebrului capitan Joshua Slocum, primul om care a facut inconjurul lumii, singur intr-o nava cu panze, a disparut fara urma, fara a da vreun semnal de alarma. Slocum a fost declarat mort abia dupa 15 ani, iar enigma disparitiei sale nu a fost elucidata nici astazi.
1918 – vasul USS Cyclops, cu un echipaj format din 309 persoane, a disparut fara urma, fiind cea mai mare pierdere de vieti omenesti in aceea zona geografica.
1921 – vasul Carroll A. Deering repeta scenariul petrecut cu nava Freya in 1902 ; si in acest caz nava era intacta, echipajul disparut, lucrurile personale ale echipajului ca si obiectele de pret nu lipseau si nu existau urme care sa fi dat o idee despre ce anume s-a petrecut acolo.
1964 – dispare misterios petrolierul civil SS Marine Sulphur Regina ; se pare ca s-a scufundat, epava nu a fost localizata, dar au fost recuperate un colac de salvare si alte artefacte plutitoare. Cauzele disparitiei sale nu au fost elucidate.
1945 – are loc celebrul Zbor 19. Este vorba despre cinci avioane tip Avengers, apartinand US NAVY, care au decolat pentru un zbor de antrenament si care au disparut in conditii neelucidate nici astazi. Mai mult, in urma actiunii de cautare a acelora, un alt avion dispare si el, in aceleasi conditii misterioase.
1970 – notam zborul pilotului din Florida, Bruce Gernon, care a decolat impreuna cu tatal sau din insula Andros spre insula Bimini din Bahamas. La un moment dat ei au anuntat ivirea din senin a unei mase uriase de nori, o ceata densa si formarea unui tunel in acea masa densa. Intrand in acel “tunel”, compasul a luat-o razna, iar in jur jucau numeroase scantei. Cand au iesit din ceata pozitia lor era mult, foarte mult deviata. Este singurul caz in care pilotii au scapat cu viata.
1973 – uriasul cargou norvegian Anita, cu o capacitate de 20.000 de tone, se evapora fara urme!
… Si inca ceva: un avion de tip Boeing 727 care traversa zona Triunghiului Bermudelor a disparut de pe radar timp de 10 minute. Ciudat este ca, la aterizare, pilotii sustin ca au tinut permanent legatura cu turnul de control. Misterul s-a adancit cand s-a constatat ca atat ceasurile pilotilor, cat si cele ale pasagerilor ramasesera in urma cu… 10 minute.

Teorii. Posibil sau imposibil ?

Tragedia navelor Cyclops si Sulphur Regina, dar mai ales cea a Zborului 19, au stat la baza creerii legendei Triunghiului Bermudelor. A mai contribuit la aceasta scriitorul Charles Berlitz cu a sa “The Bermuda Triangle”, carte ce a facut cunoscuta in intreaga lume aceasta zona, apoi s-au facut si filme, iar regiunea respectiva a primit si denumirea de “Triunghiul Diavolului”. S-au cautat si inca se mai cauta cauzele acelor misterioase disparitii; caci daca dupa un naufragiu se mai pot gasi ramasite plutind pe ape sau sunt gasite epavele navelor respective, dupa aceste disparitii n-a mai ramas nimic, cu exceptia mentionata mai sus. S-au lansat numerose teorii, unele au si fost experimentate, cum ar fi cea existentei unor imense bule de gaz, care eliberate de miscari tectonice, au iesit la suprafata reducand densitatea apei, navele pierd flotabilitatea si se scufunda, iar gazul se poate ridica si se poate aprinde de la motoarele avioanelor. Alta teorie spune ca pe fundul oceanului poate fi o poarta intergalactica sau o naveta extraterestra prabusita. Cand poarta se activeaza, navele maritime sau aeriene sunt prinse intre dimensiuni. Pentru cei care cred si sustin existenta unui Atlantis scufundat, exista teoria care spune ca ramasitele cristalelor de energie care alimentau Atlantida interfereaza cu motoarele navelor si produc catastrofa. Dar asta nu explica navele plutind in deriva si disparitia echipajului lor. Pe insula Andros este o baza militara care testeaza nave, submarine si rachete. Unii spun ca se testeaza acolo tehnologii extraterestre, care pot sa fie motivul acestor disparitii misterioase. Mai este teoria existentei unui imens camp electromagnetic, ce induce ceata aceea ciudata, care provoaca dezorientarea pilotilor. Desigur, se iau in calcul si conditiile meteo din zona, existenta Gulf Stream-ului rapid si turbulent (care poate “matura” cu repeziciune resturile epavelor), ca si furtunile extrem de puternice ce se pot isca din senin.
Dar cel mai mult ne place teoria care spune ca: acum 11.000 de ani o cometa s-ar fi prabusit pe locul unde acum este Triunghiul Bermudelor. Se spune ca aceasta cometa ar fi avand proprietati electromagnetice care cauzeaza defectarea instrumentelor de navigatie si poate afecta motoarele avioanelor. Problema este ca nu s-a descoperit aceasta cometa si, datorita adancimii oceanului in zona respectiva, nu sunt sperante in acest sens… Dar, de unde 11.000 de ani? De ce nu 15.000? Sau alta cifra… Parca tot mai credibile sunt teoriile alea cu Atlantis sau Poarta Stelara…

Este adevarat…
… ca in zona Triunghiului Bermudelor exista o stanca (insula?) numita San Bango, a carei ciudatenie o constituie inexistenta vegetatiei sau faunei. Si daca acestea se conditioneaza reciproc si pot explica ciudatenia, faptul ca pasarile migratoare nu poposesc aici niciodata nu mai poate fi explicat. De altfel, in 1972 NASA a cerut Asociatiei Internationale a Transporturilor Aeriene sa evite aceasta zona, cel putin in perioada 1-30 iunie, perioada considerata ca fiind cea mai periculoasa.
Da! Este adevarat! “Ceva” se intampla in “Triunghiul Bermudelor”! Dar “ce” anume, omul n-a descoperit… Inca…

REDACTIA